Mijn werk als jobstudent

Gedurende de laatste twee weken van augustus werkte ik als jobstudent bij Bibnet, het overkoepelende netwerk van alle bibliotheken in Vlaanderen.
Mijn bureau
Mijn opdracht daar is ZIZO-codes van non-fictie boeken aan
te passen.
*Wat zijn dat nu weer?* hoor ik je denken!
Wel... ZIZO is de afkorting van 'Zonder Inspanning ZOeken'. (Vergezocht hé!)
Dit wordt gebruikt om boeken te ordenen in de bibliotheek       (nog niet in elke bibliotheek).
Zo worden boeken rond hetzelfde thema samen geplaatst.
Ik zal eens een voorbeeldje geven.

Stel nu, je hebt een kindje en je wil een verjaardagsfeestje geven.
Dan ga je naar de rubriek verjaardagsfeestjes kijken om een feestthema te zoeken. Maar wat staat daar ook tussen? Receptenboeken om verjaardagstaarten te maken! Altijd handig
als je zulke dingen in één oogopslag kan zien :-)

En wat moet ik nu precies doen?

Ik moet in een programma (Aleph genaamd) telkens zo'n ZIZO-code ingeven en dan krijg ik alle boeken te zien die onder deze rubriek staan.
Daaruit moet ik de boeken halen die bij een specifiekere rubriek kunnen horen, want er zijn verschillende nieuwe rubrieken aangemaakt.
En dan moet ik hun code aanpassen :-)
Viola! De volgende keer dat een bib dan zo'n boek aankoopt komt het onder de code te staan die ik het heb toegekend (hopelijk heb ik niet teveel foutjes :-)!)

Al bij al lijkt het nogal saai hé? Maar het valt eigenlijk nog goed mee :-)
Ik ben zelfs bijna klaar!
En ik leer ook erg veel bij, ook al zie ik de boeken (bijna) nooit in 'levende lijve' voor mij.
Soms moet ik verder opzoeken waarover het boek gaat als het te onduidelijk is, en dan leer ik wat bij.
Ik heb bvb al geleerd wat progeria is: een verouderingsziekte.
Zo zijn er nog verschillende, al ben ik ze alweer vergeten! :-p

Nog enkele dagen verder werken en het zit erop!

Reacties